torsdag 1. mars 2007

Er alt som du tror?



Bibelskole vil jeg snakke litt om. Da tenker de fleste av dere at dette ikke gjelder dette. Defor vil jeg bare fange oppmerksomheten din ifra starten. For dette gjelder like mye deg som ikke går på bibelskole.


Å gå på bibelskole er det samme som å be Gud om å ta livet av deg. Som mange andre kom jeg til bibelskolen med mine egne tanker og ideér om hva jeg egentlig skulle være her for. Men så viser det seg her som så mange andre plasser at Gud har helt andre planer enn det en selv har.

Jeg lærte noe idag som jeg egentlig visste, men som jeg har aldri tenkt på på denne måten. Det er veldig ofte at vi mister synet på tingene. Vi sier jo alltid at det er ikke noe vi kan gjøre for å leve det kristne livet. Sannheten er jo helt klart at det er bare Kristus som kan leve som Kristus. Akkurat som det er bare DU som kan leve som DU. Men det vi ofte sier er alt du trenger for å bli frelst er å tro. Å det er selvfølgelig sant. Men så av en eller annen grunn så begynner vi alltid å streve og arbeide for å leve som kristne. Dette funker overhodet ikke. Visst det hadde gått ann å leve det kristne livet hadde det vært vanskelig. Men siden det er umulig er det veldig lett. Når du tar imot Kristus så er frelsen fullkommen. Han tok ikke bare litt av dine synder. Alle som var og som skal komme er tilgitt. Så sier Paulus. Det er ikke lenger jeg som lever, men Kristus som lever i meg. Dette er sannheten for alle som har tatt imot Jesus. Det er han som lever. Men vi er veldig flinke ofte til å begynne å leve igjen.
Vi prøver å ta kontrollen igjen. Da kræsjer det bare.
Her kommer det jeg lærte idag. Uansett hva du skal gjøre for noe. Bare vær deg selv. Ikke noe annet. Så vil Gud skinne gjennom deg og Jesus vil leve ut gjennom deg å bruke deg slik han har tenkt. Men så prøver vi gjerne å ta kontrollen igjen å skal "hjelpe" han. Som om vi kan gjøre det noe bedre enn Gud. Du kommer garrantert til å stille deg i veien for det han har tenkt å gjøre det.

Dette vil ikke si at du bare skal sitte på rompa. Du skal be, lese bibelen. Rett å slett ha et forhold til Gud. Så når du kommer ut blandt folk kommer Gud til å bruke deg. Men du må stole på han og gjøre det han sier. Visst du ikke er trofast med det du har nå, kommer det ikke mer. Aldri tro at du ikke kan vitne for folk eller fortelle om bibelen eller Jesus. Kan du navnet Jesus kan du forandre liv. For det er navnet over alle navn. Deler du det lille du har fått ut til andre kommer det til å komme mer.

Dette gjelder alt han har lagt i hendene dine. Bruker du i første prioritet pengene dine til å bygge inn i Guds rike og Jesu menighet kommer det til å komme mer til deg. Jo mer du velsigner, jo mer velsigner Gud deg.

Men vær forsiktig slik at du ikke gjør det med feil motiv. Alt vi gjør skal vi gjøre fordi vi elsker Gud og fordi vi vil gi han ære. Gir du av deg selv med den hensikt og gi Gud ære, og bygge hans rike så kommer det velsignelser mer enn du kan greie å motta.

Så var det Guds plan og din. Det er bra å legge litt planer for hva du vil. Men så når Gud ber deg om å gjøre noe annet så må du velge det fremfor ditt eget.

I den greske grunnteksten til 1. Mosebok om når Moses og Israel forlater Egypt. Så kommer de til Rødehavet. Slik det står beskrevet der så stod ikke Moses ved kanten og løftet staven og så delte vannet seg. Det stod at han gikk ut i vannet. Han hadde 3 millioner mennesker med seg som han ledet. Så går han utover, vannet stiger mer og mer. Ikke før vannet når nesen hans trår Gud inn og deler vannet.

Kan du tenke deg. Du har 3 Mill mennesker bak deg som du skal lede. Så går du og nesten drukner uten at noe skjer. Men ville det ikke være kult å være som Moses. Som er den som utløser Guds overnaturlige kraft. I stedet for å være blandt de 3 mill som står bak og vil snu, og som bare får se på hva Moses får oppleve.

Gjør du det naturlige så vil Gud gripe inn når du ikke har mer krefter igjen. Når det ikke finnes mer håp. Da kommer han.

Når Lasarus døde: Etter gammel Jødisk skikk, trodde de at en prest eller profet kunne vekke opp et menneske ifra døden innen 3 dager. Jesus venter med hensikt til det har gått 4 dager. Bare for å vise sin kraft. ( Eller egentlig Guds kraft. For selv om Jesus er Gud gjør han allikevel alt for å ære Gud i himmelen). Han kom når det var blitt helt mørkt. Når alt håp var ute. Gud kommer ikke til å steppe inn før du TRENGER det. Når du ikke har noe du kan gjøre lenger. Da kommer han.

Gud sine planer for deg er ofte helt annerledes enn det du tror. Men tør du å stole på han. Han har kalt akkurat deg til å forandre en nasjon. Men det er forferdelig mange som allikevel ikke gjør det. De lever ikke til å se sitt kall oppfyllt. Vil du være en av dem, eller en av dem som ser alt det Gud har for dem?

Så kommer den gode nyheten. Du trenger ikke være perfekt for å greie det. For det første finnes det ingen perfekte. For det andre bruker Gud de som er knust. For først når du er helt ødelagt kan han bygge deg opp akkurat slik han vil ha deg.

Gud kaller ikke de perfekte. Han perfekterer dem han kaller.
Ingen av de menneskene i bibelen som Gud brukte var noe gode. De var ikke spesielle på andre felt enn ett. Dette: De hadde et hjerte etter Guds hjerte. Gud tar de mest håpløse og gjør noe stort ut av dem. Disse menneskene hadde ikke gjort noe bra. de bare fulgte Guds stemme. Gud sa til Abraham. Reis ifra familie og alt til det stedet jeg vil vise deg. Han dro. Ante ikke hvor eller hvorfor. Gud sier til ham. Ta med deg sønnen din og ofre han til meg. Neste dag reiser Abraham. Han spør ikke hvorfor.
Abraham reiser i 3 dager med sønnen der han hele tiden vet hva han må gjøre. Han legger han til slutt på alteret og skal til å ofre han. Gud sier: Abraham, Abraham. Ikke gjør gutten noe.
Første gangen Gud snakker til Abraham og ber han ofre sønnen sier han det en gang. Neste gang når han skal be han spare sønnen må han snakke til han flere ganger. For han har så stor lydighet. Han gjør akkurat det han fikk beskjed om. Gud begynte å stole på Abraham. At han ville gjøre det han bad han om.

Jøder idag, Etterkommere av Abraham er noen av de mest velsigna folkeslag på jorda. Innen alle livets områder. Følger du generasjonene tilbake kan alt komme tilbake til en mans lydighet. Gud velsignet abraham og alle hans etterkommere for de han lydde han. Vil du lyde Gud når han ber deg om å gjøre noe? Eller skal du ha skriften på vegger, eller et stort tegn. Stoler du på Gud og gjør det han sier. Slik at han får mulighet til å velsigne deg. Å gjøre deg til den personen han har kalt deg til å være.


Jeg tror ikke jeg har så mye mer å si akkurat om denne saken. Vet ikke helt om jeg kom i mål på alle punketene jeg satt i begynnelsen. Men det er ikke så nøye. Så lenge det kan hjelpe et menneske i alle fall.


En siste ting Gud har talt til meg veldig mye i det siste. Hver gang jeg er på et møte, som er egentlig alle dager utenom Mandag. Men har 4 møter på Søndag så. Og 2 på fredag. Så hver gang jeg tilber han og ikke helt føler at jeg har lyst. Eller bare siger ned til å gi han 90 %. Eller at jeg ikke har så lyst til å følge med på undervisninga. Så minner han meg på det at det handler ikke om meg. Så viser han meg bilder av ungdommene på Soldiers. Alle generasjonene som skal komme etter meg. Alle som jeg kommer til å påvirke i løpet av livet og alle disse igjen kommer til å påvirke.
Sannheten er den at alt en gjør har ekstremt store konsekvenser. Visst jeg dropper ned til 90% i lovsang i bare 5 min på et møte. Så kan det faktisk ha så stor betydning at det kan bety et menneske mindre vunnet for Jesus.

Jeg er ikke her på bibelskole i et år og bruker nærmere 100 000 kr på meg selv. Gud gjør selvfølgelig masse bra i meg også. Men det handler om alle Gud har satt i min vei. Alle som jeg er ment å redde for evigheten. Og for å lede mens vi er her på jorda. Det er for dem jeg gjør det. Derfor vil jeg gi det mitt alt.


Håper noen leser dette. Visst bare 1 person leser det så er det bryet verdt. Jeg gjør det for akkurat deg.

Vær velsignet. Tro, be, lese bibelene, Knel for Gud, faste, Tjen andre for å ære Gud.
Den minste skal bli den største. Vil du være størst på jord så gjør deg minst. Det funker.

Love you all in the Lord. Praise honor to Him who lives forever.

1 kommentar:

Miriam sa...

Heisann! Sinnsjukt bra innlegg du har skrevet=) fekk masse ut av det, takk! Du kjenne nok ikkje meg, men hadde lyst å skrive kommentar likevel..hehe. (er veninne av hilde forresten..)

Gå med Gud, lev nært!

-Ingunn-
(www.ansgarbabes.blogspot.com)